Artist Statement
Light often arrives first — a shimmer on a surface, a pulse of color that asks to be seen. From that moment, painting becomes a way of listening: to emotion, to memory, to the quiet undercurrent of being. My work moves between fragility and strength, seeking to give form to what is felt but not easily named.
Tempera anchors my process. Its handmade emulsion and pigment connects me to an ancient rhythm of touch and repetition. Preparing the surface, sanding, layering — these gestures slow time, allowing thought to unfold through material.
Light is the element I protect. It filters through the translucent layers, revealing traces of process — the hesitations, corrections, and persistence left visible. I rarely conceal them; the surface itself becomes a record of movement and attention. Sometimes I glaze with oil to deepen tone, to let color breathe in shifting light.
Tempera’s fragility mirrors the transience of life. Everything lived and felt — each hesitation, each gesture — leaves its trace within the layers of paint. I think of every work as both memory and renewal, a space where the past and present meet in stillness.
Creating works and series of works takes time. I let my subconscious do the work and draw people passing by with my left and right hands without looking at the paper. I make color notes with watercolors. I choose the size of the works and start priming them. As I sand the white ground smoother and more absorbent, my thoughts settle. Then I wait for a day when the light is radiant and energy is high — then I paint without hesitation.
I have painted since 2020 and graduated as a visual artist from Alfa Art in 2024. I work between Helsinki and North Karelia.
Taitelijan esittely
Lähtökohtani maalaamiselle on omakohtaisuus, omien tunteiden käsittely ja ekspressiivinen ilmaisu. Maalaan ihmisyyttä, ihmisen tunteita ja ihmisen muuttumattomuutta temperalla abstraktilla tai pelkistävällä otteella. Maalaamisen avulla höllennän kivun kahleita, vaikeiden hermokipukohtausten jälkeen.
Työskentelyni pohjautuu käsityöläisyyteen, teoksen pohjustamiseen sekä hitaaseen ymmärrykseen pohjan mittasuhteista. Iso työ vaatii erilaisen fyysisen otteen, käden liikkeen ja siveltimen vedon kuin pieni työ. Huolellinen pohjustus ja pohjan hionta sekä edellisten toisto tutustuttaa kehon pohjaan, valmistaa mielen maalaukselle ja aloittaa sommittelun.
Temperaemulsion tekeminen kananmunasta ja etikasta on maanläheistä ikiaikaista työprosessia. Kun pigmenttejä hiertää emulsioon, värin lopputulos riippuu siitä, onko käyttänyt keltaista keltuaista tai ohutta valkuaista etikan rinnalla. Sininen väri saattaa vihertää ja oranssia on lähes mahdoton saavuttaa. Luonnon pigmentit ovat yllättävyydesssään kuitenkin lempeitä. Temperamaalauksen valoa läpäisevä hengittävyys antaa teoksissä käsiteltäville teemoille syvyyttä ja tilaa. Saatan laseerata myös öljyvärejä temperan päälle saadakseni tietyt värit taittumaan teoksen vaatimalla tavalla.
Suojelen teoksissa valoa. Temperassa sekä öljyvärien laseerauksessa valo siivilöityy pohjan valkoisesta läpikuultavien kerrosten läpi. Työskentelytapa tarjoaa teoksiin erilaisia sävyjä ja vivahteita riippuen valosta ja valon suunnasta. Haluan jättää eri maalauskerrokset virheineen ja erehdyksineen näkyviin. Käytän harvoin valkoista - valkoisen sijaan hyödynnän vaaleissa väreissä ohuempaa temperaa ja taustan valkoista. Värit, joihin on sekoitettu valkoista, ovat peittäviä - jokin virhe, erhe tai särö jää tai halutaan jäävän pimentoon.
Tempera antaa herkkyydellään muistutuksen elämän ohikiitävästä merkityksellisyydestä. Kaikki eletty ja koettu, piirretty ja maalattu jää näkyviin ja on tullut kerrotuksi. Tempera antaa minulle ja katsojalle pysähtyä nykyhetkeen.
Teosten ja teossarjojen teko vaatii aikaa. Annan alitajunnan tehdä töitä ja piirrän ohikulkevia ihmisiä vasemmalla ja oikealla kädellä katsomatta paperiin. Vasen on usein herkempi viivaltaan kuin harjaantunut oikea käsi. Teen vesiväreillä värimuistiinpanoja. Valitsen teosten koon ja aloitan niiden pohjustuksen. Puhdistan samalla mieleni kun hion valkoista pintaa yhä tasaisemmaksi ja imevämmäksi. Sitten odotan päivää, jolloin valo on loistava ja energiatasot ovat korkealla. Silloin maalaan epäröimättä.
Olen maalaannut vuodesta 2020 alkaen. Olen valmistunut kuvataitelijaksi Alfa Artista 2024. Maalaan sekä Helsingissä että Pohjois-Karjalassa
CV